|
Ako kolíska jedného z najmódnejších
tancov všetkých dôb, viedenského valcíka,
boli objavené rakúske Alpy. V oblastiach Tyrol a Štajerska vznikol okolo roku 1600 ludový tanec landler, ktorý obsahoval väcšinu prvkov, podla ktorých dnes poznávame valcík. Landler rýchlo prenikal mimo svoju domovskú oblast, získaval nové prvky, medzi ktorými zretelne vynikal krúivý plávny pohyb, ktorému sa hovorilo walzen. Tento termín podmienil vznik názvu nového tanca- walzer a tak v partitute spevohry Jozefa Kurza "Bernardon" z roku 1750 u cítame dnešný názov valcíku. V 1758 vydalo viedenské ministerstvo dektrét, v ktorom sa tanec valcík zo zdravotných a mravnostných dôvodov prísne zakazuje. Aj napriek tomu sa valcík v osemdesiatych rokoch 18. storocia presadil do všetkých vrstiev a neskôr preíval velkú slávu. A do 19. storocia sa šíril prakticky pod štyroma názvami: landler, langaus, walzer deutscher. Roku 1793 preíval Parí velké opojenie valcíkom a roku 1794 sa dve princezny z Meklenburska postarali o další prísny zákaz tohto tanca, ktorý trval a do nástolenia Viliama II. Valcík tie zakázala Katarína II. na Ruskom dvore a tento zákaz trval a do jej smrti. Bol zakázaný aj v Berlíne, ale aj napriek tomu išiel dalej a vytlacoval vela dalších tancov, aj ked na svoju najväcšiu slávu musel ešte dlho cakat. Ta prišla s príchodom Johanna Straussa král valcíku a operetných melódií. Aj ked sa pôvodný viedenský valcík tancoval ako dvojkrocný, sa stal valcík z doby Johanna Straussa- (staršieho) na viedenskú hudobnú scénu a vyvrcholila v druhej polovici 19. storocia, kedy stál na vrchole slávy Johann Strauss- syn, syna základom pre prvú štandardizáciu jeho krokov, ktorú spravil viedenský tanecný majster Karl von Mirkowitz v roku 1919. V roku 1936 bola spracovaná dnešná verzia valcíku vrátane valcíku na mieste, ktorý sa tancuje len na sútaiach v spolocenskom tanci. Takt: 3/4 Tempo: 60 taktov za minútu (tanecných) 180 taktov za minútu (hudobných) Taisko valcíka spocíva v dokonalom zvládnutí pravidelného švihového kruhového pohybu pozdl obvodu sály. Dôraz je pritom kladený na pekne vzdialené dranie rú a peknú líniu ramien a chrbta. Dôraz je vdy na 1. dobu a tancuje sa v plných otáckach tj. o 360 stupnov. |